Németezz nevetve!

Funny Deutsch

Siratjuk a TELC-et?

2018. október 18. - Bányai Fanni

Tele volt/van az internet a hírrel, hogy a TELC, az egyik legnépszerűbb nyelvvizsga típus Magyarországon, február 2-től megszűnik. Még egy wmn-es cikk is foglalkozott a témával, de kb. úgy, mintha vége lenne a világnak, amiért ez a nyelvvizsga nem lesz már többet.

telc.png

screenshot a TELC oldaláról - amint látjuk, újragondolják a rendszert ;)

Engem olyannyira nem hatott meg ez a dolog, hogy még szinte örültem is neki. Na jó, ez csúnya dolog, hiszen sok TELC-re felkészítő tanárnak kell most majd magát átképezni; azok az iskolák, akik nemrég akkreditáltatták magukat erre a típusra, most jó sok pénzt buknak. 

Milyen előnyei voltak/vannak ennek a nyelvvizsgának, hogy ilyen népszerű lett?

- A levélen kívül végig feleletválasztósak voltak a feladatok, tehát egy betűt nem kellet leírnod, csak igaz-hamist jelölni, vagy több közül kiválasztani a helyes megoldást, ezt meg azt párosítani. Én ezt úgy szoktam hívni, hogy tippmix. 

- A levélre viszonylag könnyű volt felkészülni, mert vagy motivációs-, vagy panasz-, esetleg információkérő-levelet kellett írni, amire sémákat, panelmondatokat kellett megtanulni, és az információkat cserélgetni benne.

- Szóbelinél szintén volt egy feladat, a prezentáció, amire előre fel tudott készülni az ember. A többi szóbeli feladatra is volt felkészülési idő.

- Nemzetközileg elismert nyelvvizsga (volt).

A lényeg, hogy jó előre fel lehetett bizonyos részekre készülni. Ettől viszont nekem az az érzésem, hogy nem feltétlenül reális az eredmény, amit ott kaptál, hiszen így pont az veszik el az egész nyelvtanulásból, amiért csináljuk: a spontán, gátlások nélküli kommunikáció. 

Ezek mellett még sok mindennel szemben voltak negatív érzéseim:

- NYELVTAN. A nyelvtani tudást mérő feladatok szerintem aránytalanul nehezek voltak, és inkább többet kellett benne logikázni. Azt sem értem, minek volt rá szükség. Őszintén. Ott nem is volt meghatározva, hogy el kell érni a 40%-ot, akkor miért fárasztják szerencsétlen vizsgázót még ilyen mindfuck dolgokkal?

- LEVÉL. Nem lehetett szótárat használni. Nonszensz. A szótár a nyelvtanuló legjobb barátja, ez az én meglátásom. Nyilván szóban nem vesszük elő minden egyes apró mozzanathoz a kis kéziszótárunkat, ha nem tudunk valamit, de mikor levelet ír az ember, arra időt szán, jobban átgondolja, és igen - ha úgy van kikeres egy-egy szót.

-HALLÁSÉRTÉS. Szerintem ez is aránytalanul nehéz volt, és komolyan gondolom, hogy a vizsgázók nagy része csak tippelgetett. 

Nem beszélve arról, hogy korábban ugye csak ceruzával lehetett írni.... Ezt nem tudom hogyan kommentálni :D. 

Én eddig is csak annak ajánlottam, hogy menjen TELC-re, akinek mondjuk csak a diploma kiváltásához kellett a nyelvvizsga, és nem lehetett lebeszélni róla.

Szívesebben küldöm a tanulóimat ECL-re. Ezerszer kommunikatívabb, tényleg azt mutatja, amit tudsz. 

Szintén nemzetközileg elismert nyelvvizsgáról beszélünk. A kedvencem, hogy nincs benne külön nyelvtani rész, csak a leveledből és a szóbeli teljesítményedből nézik, hogy mennyire érted, és mennyire tudod használni a nyelvtani szabályokat. Ennyi elég is, éppen megfelelő mennyiségű információ levehető két egyenként 200 szavas irományból (igen, ECL-en meg ez a szívás, komoly trenírozás szükséges hozzá, hogy jól sikerüljön). 

A szövegértésnél és a hallásértésnél is van 1-1 nyílt kérdéses feladat, ahol a kis kezeddel kell lefirkantsd a kulcsszavakat. Ezekben a részekben nem nézik a nyelvtant, az a lényeg, hogy tartalmilag helyes legyen. Tényleg egy-két szóval meg tudod adni a helyes választ. 

Levélnél használhatsz szótárat. Nem mintha lenne rá időd :D, de ha már a feladat leírását nem érted, akkor jól jöhet egy kis segítség.

Szóbelinél pedig képleírás van, meg egy kis vita. De ha felkészült vagy a témákból, ennek nem kéne, hogy problémát okozzon. 

Szóval én azt mondom, ne keseregjünk a TELC elvesztése miatt, inkább örüljünk, hogy van pl. ECL! :D

Szerintetek mi állhat a TELC megszüntetésének hátterében?

u.i.: Anno én is TELC-et csináltam németből. :P Angolból viszont ECL-t, azért vagyok ilyen nagy mellénnyel. :)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://funnydeutsch.blog.hu/api/trackback/id/tr3814282491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása